Ako na responzívny web?

Na mobiloch sa toho deje ďaleko viac ako si myslíte! Web na mobile si zaslúži Vašu pozornosť!


Responzívny web nie je žiadna novinka. Stále však mnoho tvorcov k tejto téme pristupuje veľmi povrchne. Proste desktopovú verziu webu surovo naskladajú pod seba – veď nech sa to vojde na ten malý displej a hotovo. Riešia často iba vizuál - nech nič nie je skočené do druhého riadku, nech nič nie je mimo zarovnania atď.

Problém je, že sa zabúda na kontext použitia mobilného zariadenia. Zabúda sa na okolností v akých sa užívateľ môže nachádzať, obmedzenia, ale i príležitosti oproti plnohodnotnej verzii webu. Tu prichádza na rad adaptívny dizajn. Adaptívny dizajn ide o niečo ďalej ako klasický responzívne vyskladaný web. Zohľadňuje totiž kontext použitia a v lepšom prípade je navrhnutý dizajnom orientovaným na úlohy tzv. Task-Oriented Design.

Niektorí tvorcovia odporúčajú začať dokonca tvoriť web najprv pre mobily, až následne takto zjednodušený flow dizajnovať pre desktopovú verziu webu. Stojí za povšimnutie. Súhlasím.

Poviem Vám ale malé tajomstvo. Pravda je niekde medzi. Každé zariadenie má predsa svoje špecifiká. Nemalo by to byť o tom, pre ktoré zariadenie sa web navrhne najprv.

Malo by to byť o tom, že sa zamyslíme nad kontextom využívania webu. Web navrhneme citlivo pre mobily a citlivo pre deskopy. Aby sme jednoznačne využili potenciál väčšej obrazovky monitora, a naopak, potenciál mobilných funkcií a kontextu, že na mobile môže byť človek v iných fázach svojho dňa. Relaxuje, zaspáva pri mobile, čaká niekoho, je na WC :) atď., mobil je poruke skrátka často a je čas sa na tieto aspekty pozerať osobitne. Už to dávno nie je o tom, že web surovo vyskladáme pod seba a tam to končí. Responzívne prevedenie webu je dnes nutné minimum. Adaptívny dizajn ide o niečo ďalej. Je to výzva, ktorú ignorovať môže byť obrovskou chybou. Ako sa užívateľ webu na mobile bude cítiť nesmie limitovať desktopová verzia webu a naopak.

Užívateľské správanie sa na mobile začína formovať osobitnými pravidlami a je dôležité tento potenciál vnímať ako úplne nový „Use Case“. Wow!

Decor image