Ideme si objednať nový web

Rozošleme pár dopytov a počkáme na cenové ponuky.

Úvodné zadanie na nový web (pokiaľ to včas nenasmerujete správnym smerom) vyzerá nejak takto: "Dobrý deň, mali by sme záujem o web, má byť o tom a o tom, má tam byť niečo o nás, nejaké fotky, kontaktný formulár a facebook ikonka a ešte tam chceme take posúvanie, že parodontax? alebo Paralax? Nejak tak sme počuli, že sa to volá, vieme dodať logo v krivkách, všetko. Modrá sa nám nepáči, chceme skôr niečo zelené, alebo také, alebo onaké." Stop stop stop... mám otázku, prečo ale chcete web? Tam začína rozhovor, ktorý hľadá skutočné rácio celej veci. Otáčam interpretáciu požiadaviek na web z poradia Aký web a Prečo, na poradie Prečo a následne vieme Aký. Jednoduché :)

Na mnohé weby prichádza skutočný obsahový stratég alebo online marketér príliš neskoro. Robiť na hotových weboch úpravy je potom tŕnistá cesta a dalo sa tomu predísť. Jeden programátor nechce upravovať veci po tom druhom atď.

Tri výstrahy:

  1. Nie vždy je vhodný tvorca webu ten s najnižšou cenou. Cenu webu konzultujte s tvorcom webu. Je dôležité vedieť, že cena, ktorú ste si (častokrát vopred) určili, nemusí pokrývať nároky, ktore ste si na web dali. S touto vecou som sa stretol hlavne u klientov, ktorí si cenovú ponuku vymysleli sami a vopred. Mentálne sa nastavili tak, že je to adekvátna cena za to, čo požadujú. Po prvom rozhovore o ich novom webe však zistili, že držať sa tejto vymyslenej ceny môže byť niekedy nezmysel. Naopak, boli aj prípady, kedy takto vopred vymyslená cena bola zbytočne vysoká.
  2. Ak Vám niekto po vašom úplne prvom e-maile, že chcete web, zašle rovno cenovú ponuku, alebo rovno grafický návrh, bežte od neho preč.
  3. Ak Vám tvorca webu na všetko iba prikyvuje, bežte od neho preč.

Proces tvorby webu:

  1. Analýza vašich očakávaní od webu - ľudskou rečou si napíšte, ako Vám má web pomáhať a prečo vlastne chcete web. Pomôže článok - Prečo máte web?
  2. Začnite obsahom - odosobnite sa od grafického návrhu - viem, je to ťažké!
  3. Premyslite si, čo na vašom webe môže prebiehať. Napr. registrácia, prečítanie článku, stiahnutie dokumentu, nákup produktov atď.
  4. Čo by mal človek vidieť ako prvé a prečo? Čo by si mal vedieť vyhľadať? Nakúpiť? Zaregistrovať sa? S akým úsilím to bude musieť urobiť?
  5. Ak ide o zložitejší web, mali by ste pred grafickými návrhmi dostať najprv wireframy - to sú tie zpravidla čiernobiele škice webu orientované na UX a UI - t.j. ako sa človek bude pred, počas a po využití Vášho webu cítiť.
  6. Ak Vám nie je známy tok užívateľov, bez dôkladnej Sitemapy to nepôjde. Žiadajte dôkladnú Sitemapu. Je to zoznam jednotlivých obrazoviek prepojených medzi sebou.
  7. Určte záchytné aktivity na webe, ktoré budete chciet merať a vyhodnocovať. Bude totiž potrebná dôkladná implementácia rôzných trackovacích kódov (Google Analtyics, AdWords remarketing, Facebook Pixel atď. Pomôže tiež Tag Manager)
  8. Detekujte požiadavky na dizajn - akú povahu má mať Váš web? Pozor! Aj prehnane decentná grafika môže škodiť napr. vaša firma môže pôsobiť draho a nedostupne.
  9. Až obsah, ktorý ste si premysleli dopredu, obliekajte následne do grafického vzhľadu. (90% procesov tvorby webu je žiaľ opačne.)
  10. Testujte. Pozor! O testovaní píšem stručne aj v článku: Užívateľské testovanie nemusí byť drahé!
Decor image