Užívateľské testovanie webu

Proces, ktorý búra subjektivitu a stavia web do pozoru.

Názor, že užívateľské testovanie netreba robiť, lebo je vraj drahé a nikto ho nezaplatí, je spravidla názor ľudí,  ktorým je skutočný výkon Vášho webu totálne ukradnutý.

100% nákladov na PPC reklamu do webu fungujúceho na 50%? Radšej opačne.

Pochopiť je treba jednoduchú vec.

Každý web má chyby. Otázka znie, ktoré a v akom poradí je treba opraviť. To je celé.

Nemýľte si užívateľský test s A/B testovaním webu. Cieľom je identifikovať logické a užívateľské bariéry pri plnení základných úloh a scénarov, kôli ktorým sa celý web v podstate realizoval. Nemusí to byť drahé! Netreba Vám očnú kameru ani laboratórium s ľuďmi v bielych plášťoch. Stačí sedliacky rozum a ochota odosobniť sa od svojho subjektívneho pocitu, že iba vy máte pravdu.

Užívateľské testovanie zlepší:

  • Navigáciu webu – Čo je to tu? Prečo to je tu? Nemá to byť tam? A má to tu vôbec byť?
  • Základné scenáre, ktoré užívateľ webu musí zvládnuť, pri plnení rôznych úloh
  • Návodnosť webu – výraz, ktorý sakramentský rád používam!
  • Detekovanie chýb na webe, ktoré sa pri tvorbe dobre schovali :)
  • Celkový pocit z používania webu ako takého a v neposlednom rade výkon webu!

A kde sa podel grafický vzhľad webu?  Z mojej skúsenosti vyplýva, že až v 80% prípadoch, je pre klienta grafický vzhľad webu hlavným kritériom pri jeho tvorbe. Zadávateľ nevie, že nevie, že nevie. Subjektívne zhodnotenie vzhľadu webu má nulový dopad na jeho výkonnosť a vo veľkej časti prípadov mu dokonca škodí. Áno, nech teda web neodpudzuje a nech je pekný. Moderný! A modrý!

Ak sa ale zamyslíme nad tým, čo všetko určuje výkon webu, zistíme, že grafický vzhľad to rozhodne nie je. Hoc aj ten sa na tom podieľa. To áno. Váš názor na grafickú (totálne subjektívne merítko) stránku veci sa v tejto hromade faktorov môže doslova vytratiť. Rozhodne nemá vplyv v toľkých percentách, v koľkých mu venujete energiu a peniaze v čase jeho tvorby. Zastavme toto šialenstvo. Webov, ktoré sú pekné a nefungujú, je priveľa. Je čas to zmeniť! Trúfate si?

Určite si prečítajte tiež:

Prečo robiť užívateľské testovanie webu?
Ako robiť užívateľské testovanie webu bez vysokých nákladov?


Decor image