Užívateľské testovanie webu – Ako na to? 2. časť

Testujte, aj keď ste jednotlivec alebo menšia firma. Má to zmysel a bude to zábavné!

Užívateľské testovanie webu v podmienkach jednotlivcov, malých a stredných firiem nemusí byť drahé. Táto skupina je najpočetnejšia a práve táto skupina často testovanie doslova ignoruje. Metód užívateľského testovania je mnoho, majú rôzne špecifiká a sústreďujú sa na rôzne aspekty chovania ľudí. Testovanie webu sa vyvíjajú dlhé roky a nie je to žiadna novinka. "Novinka" je ale pochopiť jednú vec: Testujte! Nemusí to byť drahé.

Poďme na to!

Pekne po jednom si prizvete respondentov za počítač, a poviete napr. toto: Ukážeme Vám web. Netestujeme Vás, testujeme web. Dostanete na lístočku úlohu, ktorú sa pokúsite zvládnuť. Prosíme Vás, počas týchto úloh nahlas hovorte, čo sa snažíte urobiť, nad čím premýšľate, prečo ste tam alebo tam ešte neklikli, atď. Urobte najprv malý rozbeh napr. na inej úlohe, ktorá s webom nesúvisí, aby sa respondent dostal do správneho módu. Zapnite nahrávanie (súčasť každého smartfónu). Sadnete si ďalej, aby ste neboli príliš blízko a nerozptyľovali respondenta. Zábava môže začať!

  • Čo sa stane potom? Budete sa čudovať, koľko podnetov získate už za pár minút! testovania.
  • Po zapracovaní zmien test zopakujete na inej vzorke 10 ľudí napr. o mesiac.

Užívateľské testovanie webu – Tipy

  • Testujte prototypy a wireframy. Ak testujete už hotový web, je to síce vporiadku, ale je to trošku neskoro. Náprava zistených nedostatkov bude o niečo drahšia..
  • Úlohy koncipujte tak, aby nebolo rozhodujúce to, kto presne je respondent. Testujete základné ľudské chovanie. Samozrejme „aspoň základné prvky cieľového publika“ by respondent mal spĺňať. Ideálne, ak Vás osobne zároveň nepozná.
  • Každý test sa robí voči konkrétnej úlohe alebo problému. Netestujete všetko na raz. Testujte napr. úlohu: Skúste nájsť produkt z kategórie X a vložiť 3 kusy do košíka. Skúste dokončiť nákup so zámerom zaplatiť pri odbere. Skúste pridať príspevok do diskusie. Skúste sa zaregistrovať. Venujte test jednej max dvom úlohám.
  • Ak prvé testy neprebehnú presne podľa vašich predstáv, nevadí! Urobili ste veľký krok za poznaním skutočnej pravdy. Garantujem Vám, že minimálne 3 veci odhalíte určite! A nebude to zbytočné.
  • Neformálne po teste diskutujte počas občerstvenia. Mnoho dôležitých informácii z respondentov vypadne až následne po testovaní.
  • Začnite na svoj web nahliadať ako na nástroj, ktorý má mať dané úlohy a niekto s ním musí vedieť pracovať. Neignorujte to.
  • Neskáčte z tvorby webu diletantským postupom zrazu k webovej analytike v domnení, že ak ste si pozreli grafy v Google Analytics, tak je všetko ok.

Na záver: Web, ktorý pracuje na 25%, dvíha náklady do PPC reklamy o 500 – viac %. Ak je konverzný pomer nízky, porozmýšľajte nad tým, kde je problém. V cielení reklamy alebo vo Vašom webe, na ktorý sa každý deň dívate? Alebo aj aj?

Myslíte si, že to nema zmysel? Sami tomu neveríte.
Prečo robiť užívateľské testovanie webu?

Decor image